Artikel Herinrichting Ericalaan

De Ericalaan krijgt tussen de rotonde en de kruising met de Willem-Alexanderlaan een andere inrichting. De weg wordt zo ingericht dat verkeer niet harder dan 30 km/u rijdt. Tijdens de herinrichting wordt meteen het riool onder de Ericalaan vervangen. Bekijk hoe de Ericalaan eruit gaat zien.

Aanleiding
Het wegdek is versleten en de inrichting van de weg past niet bij de 30 km/u die er nu mag worden gereden. Herinrichting is ook nodig om het verkeer rondom het Amaliaplein in goede banen te leiden. Door de bouw van een supermarkt en woningen neemt het verkeer daar toe.

Verkeerscirculatie
Herinrichting van de Ericalaan vloeit voort uit een collegebesluit van juli 2019 over de verkeerscirculatie rond het Amaliaplein. Burgemeester en wethouders beslisten toen dat de Ericalaan tweerichtingsverkeer met 30 km/u behoudt. De Simon Smitweg krijgt tweerichtingsverkeer en behoudt een maximumsnelheid van 50 km/u. Het college vindt dit de beste oplossing om het extra verkeer naar de supermarkt en de woningen op het Amaliaplein in goede banen te leiden. Aan dit besluit ging uitgebreid onderzoek naar de verkeerscirculatie vooraf. Zie onder Documenten.

Plan voor herinrichting
Na het collegebesluit is een plan voor herinrichting van de Ericalaan gemaakt. Omwonenden konden hierover in een werkgroep meedenken en meepraten. Op basis van hun wensen en de eisen van de gemeente maakte een verkeersbureau vervolgens een ontwerp. De wensen van bewoners zijn voor zover dat kon in het ontwerp verwerkt.

Verkeersbesluiten
Voor sommige veranderingen in de Ericalaan is een verkeersbesluit van het college nodig. Deze verkeersbesluiten zijn op 22 april 2020 gepubliceerd in de Staatscourant, Gemeente aan Huis en op de website. Belanghebbenden kunnen tot en met 3 juni 2020 bezwaar maken.

Aanvullend is het college van plan een parkeerverbod in te stellen op de Dr. de Bruijnestraat ter hoogte van huisnummers 23 tot en met 33. Dit verkeersbesluit wordt 20 mei 2020 gepubliceerd via de bovenstaande kanalen.
Aanleiding voor het parkeerverbod is de beperkte breedte van de Dr. de Bruijnestraat, waar aan beide zijden van de weg wordt geparkeerd. De straat is daardoor in de huidige situatie moeilijk bereikbaar voor hulpdiensten en vuilniswagens. De bereikbaarheid wordt in de toekomst urgenter als de aansluiting van de Van Geerstraat op de Ericalaan vervalt. Verkeer uit de Van Geerstraat kan dan alleen nog via de Dr. de Bruijnestraat de wijk verlaten.Een parkeerverbod aan één zijde van de Dr. de Bruijnestraat garandeert een goede bereikbaarheid. Ter compensatie worden 6 extra parkeerplaatsen aangelegd nabij het kruispunt Van Geerstraat – Resedastraat – Dr. de Bruijnestraat

Uitvoering
Uitvoering van de herinrichting start naar verwachting op zijn vroegst in september 2020.

Documenten

Ontwerp Ericalaan
Gemeente aan Huis: Hoe de Ericalaan eruit gaat zien (8 april 2020)

Verkeerscirculatie Amaliaplein e.o.
Memo totstandkoming verkeerscirculatie Amaliaplein e.o. (5 juli 2019)
VISSIM-studie (Movares 20 juni 2019)
Kruispuntverkenning (12 april 2019)
Memo Kruispuntberekeningen omgeving Amaliaplein (Mobycon 15 februari 2019)
Oplegnotitie voor gemeenteraad verkeersstructuur Amaliaplein (22 januari 2019)
Aanvullend onderzoek verkeerstructuur Leiderdorp (Movares 18 januari 2019)
Quickscan Geluid (DGMR 17 januari 2019)
Quickscan Luchtkwaliteit (DGMR 9 januari 2019)
Verkeersstructuur Leiderdorp (Movares 16 januari 2018)
Verkeersafwikkeling Lidl aan Amaliaplein (Mobycon 1 september 2017)

Bespreking verkeerscirculatie in gemeenteraad
18 februari 2019 (politiek forum): bespreking varianten verkeerscirculatie Amaliaplein, Ericalaan en Simon Smitweg
4 februari 2019 (informatieavond raad): toelichting varianten verkeerscirculatie
15 oktober 2018 (gemeenteraad): vaststelling bestemmingsplan Amaliaplein en detailhandel Oude Dorp

Contact

Projectleider: Friedeke Drewes
f.drewes@leiderdorp.nl
Telefoon: 071 54 58 500

Heeft u een vraag? Mailt u dan naar info@leiderdorp.nl
Vermeld daarbij het onderwerp Herinrichting Ericalaan.