Bekendmaking
VERKEERSBESLUIT AFSLUITEN SPANJAARDSBRUG VOOR GEMOTORISEERD VERKEER, AANWIJZEN RIJBAAN ZIJLDIJK ALS BUSBAAN, OPHEFFEN VOETGANGERSOVERSTEEKPLAATS, IN STELLEN MAXIMUM SNELHEID VOOR GEMOTORISEERD VERKEER VAN 30 KM/U VOOR DEEL ZIJLDIJK/VAN DER VALK BOUWMANWEG, OPHEFFEN TWEEZIJDIG BROM-/FIETSPAD T.H.V. SPLINTERLAAN
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp neemt een verkeersbesluit voor het instellen van een aantal verkeersmaatregelen ter hoogte van de Spanjaardsbrug/kruispunt Zijldijk-Van der Valk Boumanweg-Splinterlaan.
Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het kaderbesluit Fietspoort Spanjaardsbrug zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 16 september 2024 (Z/24/159064/357381).
Beslispunten in dit kaderbesluit zijn onder andere:
1a. verbetering van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers door een meer logischer en overzichtelijke weginrichting;
1b. een verkeerskundige inpassing en uitwerking overeenkomstig de prioritering uit de mobiliteitsvisie Bereikbaar en op Weg en de nota Langzaam verkeer;
1c. verbetering van het fietscomfort op de veel gebruikte fietsroute tussen Leiderdorp en Leiden via de Spanjaardsbrug door een logischere weginrichting, aansluitend op de te realiseren fietsstraat Lage Rijndijk in Leiden en het fietspad van de Splinterlaan in Leiderdorp, met vermindering van het aantal conflictpunten;
1d. een verbetering van de structuur voor voetgangers, door de aanleg van een voetpad aan zuidzijde van de brug aansluitend op het voetpad aan de Lage Rijndijken een korte looproute naar de bushalte.
1e. het instellen van een verbod voor gemotoriseerd verkeer over de Spanjaardsbrug, met uitzondering van voertuigen van de nood- en hulpdiensten en lijnbussen en dit te handhaven met behulp van camera’s (op Leids grondgebied);
1f. het toevoegen van groen waar mogelijk binnen het projectgebied.
De maatregel komt ook voort uit de Mobiliteitsvisie Bereikbaar en op Weg en de nota Langzaam verkeer, vastgesteld door de gemeenteraad tijdens haar vergadering on resp. 27 januari 2020 en 12 oktober 2020. De afsluiting verbetert de verkeersveiligheid en bevordert het gebruik van de fiets als duurzame modaliteit. De afsluiting komt ook ten goede aan de leefbaarheid in de omliggende wijken.
Dit verkeersbesluit betreft de uitvoering van beslispunten uit het kaderbesluit en de bijbehorende verkeersmaatregelen waar onder de plaatsing van de bijbehorende verkeersborden. Alle verkeersmaatregelen die onderdeel zijn van het afsluiten van de Spanjaardsbrug voor gemotoriseerd verkeer staan aangegeven op tien tekeningen, die gezamenlijk het projectgebied beslaan. De tekeningen met nummers 6 t/m 10 behoren bij dit Leiderdorpse verkeersbesluit. Voor de volledigheid zijn ook de tekeningen 1 t/m 5 met daarop de verkeersmaatregelen in Leiden toegevoegd.
De Spanjaardsbrug verbindt Leiderdorp met Leiden. Dagelijks fietsen ongeveer 10.000 mensen via de route Splinterlaan-Lage Rijndijk over de brug, op weg naar en van school, werk, winkelvoorzieningen en het NS-station in Leiden. De gemeenten Leiderdorp en Leiden willen de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers op deze plek verbeteren en het fietsgebruik verder stimuleren. De afsluiting van de Spanjaardsbrug voor gemotoriseerd verkeer en een logischer inrichting van het kruispunt Zijldijk-Van der Valk Boumanweg-Splinterlaan vermindert het aantal conflictpunten en draagt daarmee bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. De gemeente Leiden zal tegelijkertijd de Lage Rijndijk in Leiden opnieuw inrichten en aanwijzen als erftoegangsweg/fietsstraat. Het bestaande verhoogde fietspad wordt dan voetpad.
In de huidige situatie kruisen de routes voor gemotoriseerd verkeer richting Leiden en Baanderij de hoofdfietsroute Splinterlaan-Lage Rijndijk. Het gemotoriseerde verkeer moet voorrang verlenen aan de fietsers, echter hiervoor zijn de hiaten in de stroom fietsers soms te klein. Dit geldt met name voor linksafslaand verkeer vanaf de Van der Valk Boumanweg dat niet alleen aan de fietsers maar ook aan het gemotoriseerd verkeer op de route Zijldijk-Lage Rijndijk voorrang moet verlenen. Met het afsluiten van de Spanjaardsburg voor gemotoriseerd verkeer blijft één kruisende rijrichting gemotoriseerd verkeer over, te weten van de Van der Valk Boumanweg naar de Zijldijk, naast een beperkt aantal lijnbussen.
In de huidige situatie wordt de Van der Valk Boumanweg gebruikt als snelle route tussen Leiderdorp/A4 en bedrijventerrein De Waard en winkels aan het verder langs de Sumatrastraat gelegen Kooiplein in Leiden. Dit betreft ca. 65 tot 80% van het gemotoriseerd verkeer dat van de brug gebruik maakt. Dit is niet alleen van invloed op de verkeersveiligheid maar ook op de leefbaarheid in de wijken/buurten naast deze weg. Door het afsluiten van de Spanjaardsburg voor gemotoriseerd verkeer en daarmee verkleinen van de hoeveelheid verkeer vergroten we de veiligheid voor met name kwetsbare verkeersdeelnemers. Het verminderen van verkeerslawaai en de uitstoot van gemotoriseerd verkeer draagt bij aan het verhogen van de leefbaarheid, niet alleen direct bij de brug maar ook langs de routes Van der Valk Boumanweg, Zijldijk en Sumatrastraat (Leiden).
Handhaving van de geslotenverklaring vindt plaats met cameratoezicht. De verkeerscamera’s worden geplaatst aan de Leidse kant van de Spanjaardsbrug, dus op de Lage Rijndijk.
Uitzondering voor openbaar vervoer en hulpdiensten
Hulpdiensten hebben een algemene ontheffing en kunnen dus altijd gebruik maken van de Spanjaardsbrug wanneer dit nodig is om snel bij een calamiteit te komen.
De lijnbussen van het openbaar vervoer blijven van de brug gebruik maken, zijn zijn uitgezonderd van de geslotenverklaring middels een onderbord.
Service-voertuigen van openbaar vervoerbedrijven zijn via een algemene ontheffing uitgezonderd van het verbod. Dit geldt ook voor voertuigen als geldwagens en voertuigen van justitiële diensten en andere instellingen die een landelijk geldende ontheffing hebben.
Door het verlagen van de maximum snelheid voor het gemotoriseerde verkeer op een deel van de Van der Valk Boumanweg en Zijldijk naar 30 km/u wordt een extra impuls gegeven aan het verhogen van de verkeersveiligheid op de kruising bij de Spanjaardsbrug. Bestuurders van motorvoertuigen krijgen meer tijd om het verkeersgedrag aan te passen aan de omstandigheden op het moment van passeren.
Daarnaast draagt het verlagen van de snelheid bij aan het verminderen van de ernst van een eventueel ongeval/aanrijding tussen auto en fietser. Een lagere snelheid zorgt voor minder zwaar letsel bij slachtoffers. Omdat de Splinterlaan – Lage Rijndijk een regionale fietsroute is, blijft deze verbinding in de voorrang liggen ten opzichte van bestuurders komende van de Van der Valk Boumanweg en Zijldijk.
- Dat de Spanjaardsbrug voor gemotoriseerd vooral een functie heeft voor wijkvreemd verkeer;
- dat voor dit verkeer binnen Leiderdorp de route naar Baanderij staat aangegeven via Persant Snoepweg – provinciale weg N446 – Oude Spoorbaan - Rietschans;
- dat vanaf rijksweg A4 zowel Baanderij in Leiderdorp als bedrijventerrein De Waard in Leiden bereikbaar zijn via de provinciale weg N446 en Oude Spoorbaan (straks Leidse Ring Noord);
- dat gemotoriseerd verkeer naar bedrijventerrein Baanderij en De Waard ook via de hoofdwegenstructuur Persant Snoepweg en Engelendaal kan rijden;
- dat lijnbussen worden uitgezonderd van de geslotenverklaring van de Spanjaardsbrug voor gemotoriseerd verkeer;
- dat het overige verkeer op de Zijldijk uit de richting van de Rietschans op de Zijldijk geen mogelijkheid heeft te keren bij de Spanjaardsbrug;
- Dat ter hoogte van de Spanjaardsburg geen fysieke ruimte is om een keervoorziening aan te leggen;
- Dat de laatste keer mogelijkheid is gelegen op de Baanderij bij de Vlasbaan;
- Dat met pijlmarkering bestuurders hierop gewezen worden;
- Dat de Vlasbaan en naastgelegen wegen in particulier eigendom zijn van de eigenaren Baanderij en niet van de gemeente Leiderdorp;
- Dat het noodzakelijk is om verkeer met bestemming bedrijventerrein De Waard (Leiden) al op de Engelendaal en op de Oude Spoorbaan te verwijzen naar de route via Willem de Zwijgerlaan en Sumatrastraat te Leiden;
- Dat het kan voorkomen dat door tijdelijke bebording/verkeersmaatregelen vanwege de werkzaamheden aan de Oude Spoorbaan/LRN bestuurders de routeverwijzing naar bedrijventerrein De Waard over het hoofd zien;
- Dat er geen mogelijkheden zijn om dit te voorkomen en dat het door het ontbreken van keermogelijkheden op de Zijldijk kan voorkomen dat er toch vrachtverkeer over de Spanjaardsbrug zal rijden;
- Dat bromfietsers tussen de Rietschans en Splinterlaan/Spanjaardsbrug gebruik maken van de rijbaan voor het autoverkeer;
- Dat met de aanwijzing tot rijstrook voor lijnbussen het bromfietsverkeer hier ook geen gebruik meer van mag maken;
- Dat het fietspad tussen Van der Valk Boumanweg en Vlasbaan te smal is om ook gebruikt te worden door bromfietsers in twee richtingen;
- Dat er zowel bij de kruising met de Spanjaardslaan als bij de Vlasbaan of Zijloordkade geen veilige plaats is om bromfietsers naar het fietspad te verwijzen;
- Dat het daarom veiliger wordt geacht bromfietsers uit te zonderen van de aanwijzing rijstrook voor lijnbussen;
- Dat bestuurders met uitzondering van fietsers en bromfietsers niet meer vanuit de Vlasbaan in zuidelijke richting kunnen rijden;
- Dat deze bestuurders vanuit de Vlasbaan dus in noordelijke richting de Zijldijk moeten volgen;
- Dat met de afsluiting van de Spanjaardsbrug voor gemotoriseerd verkeer ruimte ontstaat om de kruising Van der Valk Boumanweg-Zijldijk-Splinterlaan opnieuw in te richten;
- Dat de voorrangsregeling voor brom-/fietsers tussen brug en Splinterlaan behouden blijft en zowel lijnbussen van en naar de Zijldijk als motorvoertuigen vanaf de Van der Valk Boumanweg voorrang moeten verlenen aan het kruisende brom-/fietsverkeer;
- Dat het deel tweerichtingen fietspad tussen Splinterlaan en perceel Zijldijk 2 komt te vervallen;
- Dat de parallelweg ter hoogte van de percelen Zijldijk 1a t/m 1d opnieuw zal worden ingericht;
- Dat fietsers vanuit de richting Baanderij veilig ter hoogte van de kruising naar het brom-/fietspad richting Laan van Ouderzorg geleid kunnen worden;
- Dat daarmee de noodzaak vervalt om het stuk tweezijdig brom-/fietspad aan de zijde van de Splinterlaan/Van der Valk Boumanweg nr 244 in stand te houden;
- Dat daarmee ook de solitaire fietsoversteek voor het (brom-)fietsverkeer in de richting van de Laan van Ouderzorg aan de zuidzijde van de Van der Valk Boumanweg te komen kan worden opgeheven, wat een groot veiligheidsrisico wegneemt.
- Dat ter hoogte van perceel Zijldijk 2 een verplicht fietspad begint richting Vlasbaan/Rietschans;
- Dat het huidige verhoogde fietspad over de Spanjaardsbrug in oostelijke richting komt te vervallen en zal worden ingericht als voetpad. Fietsers delen hier de rijbaan in beide richtingen met het busverkeer.
- Dat de verwachting is dat dit geen grote toename zal geven in het aantal voetgangers dat vanaf dit nieuwe voetpad zal oversteken naar de Zijldijk omdat de looproute aan de noordzijde ligt;
- Dat met het wegvallen van gemotoriseerd verkeer op de kruising Spanjaardsbrug-Van der Valk Boumanweg-Zijldijk de kans groter wordt dat aan overstekende voetgangers geen voorrang zal worden verleend door brom/fietsers bij de huidige voetgangersoversteekplaats/zebrapad;
- Dat het veiliger wordt geacht om de voetgangersoversteekplaats te verwijderen en voetgangers zelf te laten beslissen of een hiaat in het fietsverkeer groot genoeg is om over te steken;
- Dat de bushalten aan de Zijldijk behouden blijven maar wel iets verplaatst zullen worden richting de Spanjaardsburg;
- Dat start uitvoering van alle genoemde maatregelen staat gepland voor 3e kwartaal 2026;dat de wegen Splinterlaan, Van der Valk Boumanweg en Zijldijk in eigendom en beheer zijn van de gemeente Leiderdorp;
- dat de wegen Splinterlaan, Van der Valk Boumanweg en Zijldijk in eigendom en beheer zijn van de gemeente Leiderdorp;
- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
- dat er overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van de politie. Deze heeft een positief uitgebracht.
- dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 21 juni 2010 is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Beleid en op 29 januari 2013 gemandateerd aan de coördinator cluster Ruimte van de afdeling Beleid en de medewerkers Verkeer;
- 1.
tot het opheffen van de fietsoversteek over de Van der Valk Boumanweg door het fysiek verwijderen van de oversteekmogelijkheid inclusief blokmarkering en haaientanden op de Van der Valk Boumanweg, het verwijderen van bord B06 RVV1990, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, rechts van de hoofdrijbaan van de Van der Valk Boumanweg conform bijgevoegde tekening (10);
- 2.
tot het opheffen van het tweerichtingen brom-/fietspad langs de Van der Valk Boumanweg tussen perceel 244 en het kruispunt Splinterlaan door het verwijderen van verkeersbord G12A RVV1990, fiets/bromfietspad, op de hoek van dit brom-/fietspad en de Splinterlaan , het verwijderen van de onderbroken as-markering op dit pad, en het verwijderen van bord C02 RVV1990, eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij—of trekdieren of vee, RVV1990 ter hoogte van de fietsoversteek (uit beslispunt 1), en dat met het verwijderen van deze maatregelen dit pad een eenrichtings fiets/bromfietspad wordt, conform bijgevoegde tekening (9);
- 3.
tot het verwijderen van drie borden G12a fiets/bromfietspad op de Splinterlaan welke momenteel en na de herinrichting geen toegevoegde waarde hebben in de verduidelijking van de verkeersituatie omdat daarvoor het fiets/bromfietspad al is geduid, op de Splinterlaan ter hoogte van de aansluiting van de ventweg van de Zijldijk en op de Splinterlaan ten oosten van de Van der Valk Boumanweg de woonwijk in, of staat op een locatie waar nog geen sprake is van een rijbaan uitsluitend voor (brom)fietsers, op de Splinterlaan in oostelijke richting net voor de aansluiting van de Van der Valk Boumanweg conform bijgevoegde tekening (9);
- 4.
tot het intrekken van de verplichting te stoppen, en de verplichting te behouden voorrang verlenen aan de bestuurders op de kruisende weg, Splinterlaan, op de Van der Valk Boumanweg door het verwijderen van verkeersbord B07 RVV1990, stop, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg en van de stopstreep RVV1990, en het plaatsen van bord B06 RVV1990, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, rechts van de rijbaan van de Van der Valk Boumanweg op de hoek met de Splinterlaan conform bijgevoegde tekening (9);
- 5.
tot het wijzigen van het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord (zowel rechtdoor als linksaf) is aangegeven voor bestuurders op de hoofdrijbaan van de Van der Valk Boumanweg naar enkel rechtdoor, met uitzondering van bromfietsen, door middel van het verwijderen van bord D06 RVV1990, rechtdoor en linksaf toegestaan, en het plaatsen van D04 RVV1990, rechtdoor toegestaan, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfiets, conform bijgevoegde tekening (9);
- 6.
- 7.
- 8.
tot het verplaatsen van de bushalte aan de oostzijde van de Zijldijk ter hoogte van perceel 4 naar een locatie tussen perceel 1D en de ten noorden daarvan gelegen uitweg door het verplaatsen van bord L3 RVV1990 naar genoemde locatie en het bij perceel 4 verwijderen van de geblokte markering RVV1190 en deze bij de locatie perceel 1D aan te brengen conform bijgevoegde tekening (8);
- 9.
tot het instellen van maximum snelheid van 30 km/ op de Van der Valk Boumanweg en de Zijldijk gelegen tussen de percelen Van der Valk Boumanweg 244 en Zijldijk 2 en dit aan de weggebruiker kenbaar te maken door het plaatsen van de verkeersborden A0130zb/A0130ze RVV1990 en markering op de weg conform bijgevoegde tekeningen (8 en 10) op de Van der Valk Boumanweg op ongeveer 25 meter voor de aansluiting op de Splinterlaan en ter hoogte van Zijldijk perceel 2;
- 10.
- 11
tot het instellen van een geslotenverklaring voor fietsers op de hoofdrijbaan van de Zijldijk door het plaatsen van bord C14 RVV1990, gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor, aan het zuidelijke begin van de Zijldijk rechts van de hoofdrijbaan conform bijgevoegde tekening (9);
- 12
de verplichting middengeleiders rechts te passeren door het plaatsen van bord D2 RVV1990, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, rechts, met daaronder een reflecterende, gele koker, op de zuidelijke punt van de middengeleider op de hoofdrijbaan van de Zijldijk en op de oostelijke en westelijke punt van de middengeleider op de Splinterlaan op het kruispunt met de Van der Valk Boumanweg en de Zijldijk conform bijgevoegde tekening (9);
- 13
tot het aanwijzen van de westelijke rijstrook voor lijnbussen uitgezonderd bromfietsen op de Zijldijk tussen de aansluiting met de Vlasbaan en perceel 1A door het plaatsen van verkeersbord F13 RVV1990, rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen, met daarbij onderbord OB53, en door het aanbrengen van wegmarkering ‘LIJNBUS’ en een doorgetrokken streep RVV1990 ter afscheiding van de tegenrichting inhoudende een verbod in te halen tussen de aansluiting met de Vlasbaan en Zijldijk 2, conform bijgevoegde tekeningen (6,7,8 en 9);
- 14
- 15
het instellen van een gebod tot het rechts afslaan komende vanuit de Vlasbaan de Zijldijk op, in noordelijke richting, voor bestuurders met uitzondering van bromfietsers, door het plaatsen van bord D5 RVV1990, gebod tot het volgen van de rijrichting (rechts) die op het bord is aangegeven, met daarbij onderbord OB53, uitgezonderd bromfiets, conform bijgevoegde tekening (6);
- 16
- 17
- 18
Burgemeester en Wethouders van Leiderdorp,
Namens deze,
D.S.Schrijver
Gemeentesecretaris a.i.
T.C.M.Struik
burgemeester
Als u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van verzending/uitreiking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het College van burgemeester en wethouders van Leiderdorp. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Het bezwaarschrift moet tenminste uw naam en adres bevatten, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt en de gronden van het bezwaar en voorzien zijn van uw handtekening. Voorts wordt u verzocht een afschrift van het bestreden besluit mee te sturen en kenbaar te maken op welk telefoonnummer u bereikbaar bent.
Het bezwaarschrift moet u sturen naar het College van burgemeester en wethouders van Leiderdorp, Postbus 35, 2350 AA te Leiderdorp. Desgewenst kunt u de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, om het treffen van een voorlopige voorziening verzoeken. Voor de behandeling van een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.