30 km per uur op bijna alle Leiderdorpse wegen de toekomst

Het college van burgemeester en wethouders van Leiderdorp heeft besloten welke wegen welke functie en daarmee snelheid en inrichting krijgen. Dit heet wegencategorisering en deze is vastgesteld na een periode van inspraak. Met deze belangrijke stap versterkt de gemeente de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Leiderdorp aanzienlijk. Alle wegen die een ander snelheidsregime en inrichting krijgen, moeten klaar zijn in 2040. Stapsgewijs werkt de gemeente aan de invoering van meer 30 km per uur wegen. Op bijna alle wegen in Leiderdorp zal dit gaan gelden, met uitzondering van hoofdwegen als de Engelendaal en de Simon Smitweg.

Wethouder Gebke van Gaal: “Ik ben blij dat we deze geactualiseerde wegencategorisering hebben vastgesteld. 30 km per uur is straks op bijna alle Leiderdorpse wegen de norm. De hoofdwegen uitgezonderd en dat zorgt dat doorgaand verkeer niet uitwijkt naar de wijken. Dat versterkt de verkeersveiligheid en leefbaarheid voor iedereen in ons dorp.”

Wat is de wegencategorisering precies?

De wegencategorisering bepaalt de functie van elke weg in het dorp, wat vervolgens invloed heeft op de verkeersmaatregelen en inrichting. De actualisatie sluit aan bij de ambitie uit het coalitieakkoord om op meer wegen in Leiderdorp een maximumsnelheid van 30 km/uur in te voeren. Dit zorgt ervoor dat doorgaand verkeer zoveel mogelijk via hoofdwegen blijft rijden, terwijl er in woonwijken meer ruimte en veiligheid ontstaat voor voetgangers en fietsers. 

Stap voor stap naar een veiliger verkeersnetwerk
De nieuwe wegencategorisering is gebaseerd op de gewenste situatie voor 2040. De uitvoering hiervan vindt stapsgewijs plaats in de komende jaren. Waar mogelijk wordt dit slim gecombineerd met lopende projecten en onderhoudswerkzaamheden in de openbare ruimte. Er is vóór 2040 een snelheidsverlaging voorzien voor onder andere de Van der Valk Boumanweg, Zijldijk, Rietschans, Touwbaan, Buitenhoflaan, Gallaslaan en de Voorhoflaan. Daar waar mogelijk én gewenst voor de verkeersveiligheid, worden de maximumsnelheid van 30km/u en andere verkeersmaatregelen sneller ingevoerd zoals op de Heinsiuslaan of Vronkenlaan. 

Bewoners en belanghebbenden zijn betrokken 

Op het plan konden inwoners en belanghebbenden reageren. Alle reacties zijn zorgvuldig beoordeeld en beantwoord. Lees hier de vastgestelde wegencategorisering en de beantwoording van de reacties

Deel dit nieuwsbericht