Raad stemt in met aanpak verkeersveiligheid Rietschans en Baanderij

Een brede aanpak voor de verkeersveiligheid in de Baanderij. Dat is waar de gemeenteraad op 4 maart mee heeft ingestemd. Het gaat om een totaalpakket van maatregelen die elkaar versterken en zorgen voor een algehele verbetering van de (fiets)veiligheid in de Baanderij en de naastliggende woonwijk.

Concreet gaat het om de herinrichting van de Rietschans, een parkeerverbod op de Touwbaan, verbetering van de fietsstructuur, invoering van eenrichtingsverkeer op de Touwbaan tussen Vezelbaan en Van der Marckstraat, en vermindering van verkeer rondom scholen aan de Vronkenlaan. Ook nam de gemeenteraad een motie aan waarin het college wordt verzocht om bij de uitwerking uit te gaan van een maximumsnelheid van 30 km/u voor Rietschans en Touwbaan.

Vervolg

Nu de raad dit principebesluit heeft genomen, verwacht het college binnen 6 maanden een uitvoeringsplan aan de raad te kunnen voorleggen. Bij het opstellen van het uitvoeringsplan betrekt de gemeente omwonenden, bedrijven, veiligheidsdiensten en openbaar vervoer. Zo kan het college een afgewogen besluit voorleggen aan de gemeenteraad. Het college verwacht dat de uitvoering van de maatregelen vervolgens 9 tot 12 maanden zal duren.

Plan

In de nieuwe inrichting van de Rietschans komen aanliggende fietspaden en een aparte oversteek voor fietsers. Het parkeerverbod op de Touwbaan moet ervoor zorgen dat er geen (vracht) auto’s meer op de fietssuggestiestroken staan geparkeerd. Invoeren van eenrichtingsverkeer op de Touwbaan tussen de Vezelbaan en Van der Marckstraat geeft de mogelijkheid om een parkeerstrook op de Lijnbaan aan te leggen en deze geschikt te maken voor nachtelijk parkeren. Hier rijden nauwelijks fietsers en de weg is er breed genoeg om veilig te passeren. Door het afsluiten van de sluiproute via de Van Poelgeestlaan – Vronkenlaan wordt de verkeersintensiteit rondom de scholen verminderd en de leefbaarheid van de wijk verhoogd.

Deel dit nieuwsbericht