Update werkzaamheden Leidse Ring Noord

De werkzaamheden aan de Leiderdorpse tracédelen van de Leidse Ring Noord zijn in volle gang en zijn ook steeds meer zichtbaar.

De werkzaamheden aan de Leiderdorpse tracédelen van de Leidse Ring Noord zijn in volle gang en zijn ook steeds meer zichtbaar. We naderen langzamerhand de afsluiting van fase 0 (de voorbereidende fase waarin bomen worden gekapt, waterpartijen worden gegraven en gedempt en voorbelasting wordt aangebracht) en daarom leek het ons goed een overzicht te bieden waar er nu gewerkt wordt, aan wat er gewerkt wordt en wat de planning daarvan is. 

De werkzaamheden op een rij

Op deze PDF staat per locatie wat er wordt gedaan. Hier geven we per onderdeel aanvullende uitleg.

Bypass Engelendaal dicht 

Maandag 11 augustus zijn de werkzaamheden bij de kruising Engelendaal gestart. De bypass – de weg vanaf de Zijlbrug richting de Baanderij – is afgesloten voor autoverkeer. Dit is eerder dan de bedoeling was. De voorbelasting zou in eerste instantie naast de bypass komen en de bypass zou daarom pas in fase 3 afgesloten worden, maar daar bleek onvoldoende ruimte voor te zijn. De bypass komt niet meer terug in de nieuwe verkeerssituatie.

• Waterpartij graven

Omdat we elders watergangen dichten, graven we op verschillende plaatsen nieuwe waterpartijen. Dat doen we nu bij de rotonde Oude Spoorbaan, gefaseerd omdat we een deel van de grond ook als werkterrein inzetten voor de volgende fasen.

• Nieuwe hellingbaan naar bushalte

We leggen een nieuw voetpad aan voor de bushalte Leiderdorp Engelendaal, zodat we ruimte kunnen maken voor de aanleg van de voorbelasting. Deze tijdelijke baan blijft ongeveer een jaar liggen. Daarna wordt de oude toegang weer hersteld.

• In kaart brengen kabelligging

Om te zorgen dat we bij de werkzaamheden geen liggende kabels beschadigen, is er gedegen onderzoek nodig waar welke kabels liggen. Dit duurt ca. 2 weken.

• Start aanleg voorbelasting 

Om de ondergrond klaar te maken voor de uitbreiding van de weg, brengen we op specifieke plekken zand(zakken) aan. Dit noemen we voorbelasting. Om dat te kunnen doen, zijn er werkzaamheden nodig om te zorgen dat het zand op de juiste plek komt. Het aanbrengen van de voorbelasting zelf duurt tot het einde van het jaar.

•Bebording aanpassen

We passen de informatie langs de wegen aan.

• Inrichten depot 

Ten noorden van de rotonde Oude Spoorbaan leggen we een werkdepot (tijdelijke opslag voor zand, machines e.d.) aan.

• Platte schijfhoren verplaatsen

Om ruimte te maken voor de uitbreiding van de Leidse Ring Noord, moeten sloten waarin de platte schijfhoren zich bevindt gedempt worden. Daarom gaan we deze beschermde diersoort verhuizen. 

Om ervoor te zorgen dat de platte schijfhoren voldoende leefgebied behoudt, graven we waterpartijen en breiden bestaande wateren uit. Door planten en vegetatie van de oude sloten over te zetten naar de nieuwe waterpartijen en extra watervegetatie toe te voegen, maken we deze nieuwe gebieden geschikt voor de platte schijfhoren. 
Wanneer deze diertjes zijn verhuisd, wordt de tijdelijke bouwweg bij de Dijkwacht opgeheven en kan er weer gevoetbald worden.

Meer weten?

Vragen? Neem dan contact met mij op via e.baars2@leiden.nl. Op www.leiderdorp.nl/leidseringnoord staat meer informatie (zoals het overzicht van de verschillende fases van de aanleg) over het project. 

Deel dit nieuwsbericht