Voorhoflaan en Heinsiuslaan
De Voorhoflaan wordt opnieuw ingericht. Ook wordt de Heinsiuslaan heringericht, waardoor er minder sluipverkeer door de wijk zal gaan rijden.
De huidige situatie
Over de Heinsiuslaan en de Voorhoflaan rijdt doorgaand verkeer. Het doorgaande verkeer omzeilt hiermee het Engelendaal. Dit is niet wenselijk, omdat deze straten vooral bestemd zijn voor verkeer van bewoners en bezoekers.
Wat willen we bereiken bij de Heinsiuslaan?
We willen:
• minder (sluip)autoverkeer door de straat;
• dat auto’s langzamer gaan rijden;
• de veiligheid voor fietsers en voetgangers versterken;
• een nog fijnere leefomgeving.
De manier waarop we deze doelen kunnen bereiken, met een knip - waar auto's niet meer doorheen kunnen- of met andere
verkeersmaatregelen, is het afgelopen jaar onderwerp van debat geweest in de gemeenteraad. Het college wil goed in kaart hebben of er geen nadelige effecten van een knip ontstaan. Het zorgvuldig willen afwegen, zorgt dat het langer duurt dan gehoopt. Nu kunnen we duidelijkheid bieden. In deze bewonersbrief die naar verwachting vanaf 20 juni bezorgd wordt bij omwonenden, staat de aanpak uitgelegd.
Werkzaamheden Voorhoflaan
Naast de aanpassingen voor de Heinsiuslaan willen we de Voorhoflaan opknappen en hier een maximale snelheid van 30 km per uur invoeren. Deze weg heeft onderhoud nodig, maar we gaan de weg ook opnieuw inrichten. De nieuwe inrichting past beter bij de functie van de Voorhoflaan, een gebiedsontsluitingsweg 30 km (GOW30). Met deze weg bedoelen wij dat de weg twee functies heeft:
- een weg waar verkeer doorheen rijdt (verbindende functie);
een weg waar mensen wonen (verblijfsfunctie).
Voor deze weg met 30 kilometer per uur zijn beide functies even belangrijk. Het openbaar vervoer blijft op de Voorhoflaan rijden. Wel kijken we naar de huidige locaties van de bushaltes en of het nodig is om deze in het nieuwe ontwerp te verplaatsen.
Wat gaat er precies gebeuren?
We gaan de Voorhoflaan inrichten als een weg met maximaal 30 kilometer per uur. Hiervoor hebben we een ontwerp opgesteld dat in december 2022 is gepresenteerd aan de inwoners van Leiderdorp. Naast de onderstaande aandachtspunten hebben we ook input van bewoners gekregen en verwerkt. In het ontwerp nemen wij onder andere de volgende aandachtspunten mee:
- parkeren;
- fietsstroken;
- oversteekplaatsen (indien nodig);
- doorstromen en verblijven;
- geluid;
- groen en bomen;
- de inrichting van de Bolderikkamp;
- aanpassen bocht-oversteekvoorziening ter hoogte van de Brunelkamp;
- meer groen en bomen;
- middenberm met groen.
Het ontwerp moet nog aan inwoners worden gepresenteerd. Zij worden met een bewonersbrief uitgenodigd.
Planning Voorhoflaan
Momenteel kijken we naar de planning.
Planning Heinsiuslaan
Afhankelijk van de keuzen die we maken tijdens het project, is al snel een doorlooptijd van anderhalf tot tweeënhalf jaar te verwachten.
o Uiterlijk begin oktober bespreken we met omwonenden en belanghebbenden de GOW30 maatregelen (het ‘voorlopig ontwerp’). Met uw opmerkingen maken we het ontwerp gereed voor aanleg (het ‘definitief ontwerp’).
o Eind 2025, begin 2026: aanleg 30 km-maatregelen.
o Eind 2025: ontwerpen knip besproken met de omgeving. Met de
reacties maken we een definitief ontwerp.
o In 2026: mogelijk aanleg tijdelijke of definitieve knip.
Vragen
Meer achtergrondinformatie vindt u in het mobiliteitsplan: www.leiderdorp.nl/mobiliteitsplan. Heeft u vragen? Neem dan contact op met Peter Snoeren, projectleider Heinsiuslaan via het contactformulier, onder vermelding van Heinsiuslaan.
Documenten
Bewonersbrief Heinsiuslaan juni 2025
Bewonersbrief Voorhoflaan en Heinsiuslaan december 2024
Bewonersbrief Voorhoflaan september
Bewonersbrief knip Heinsiuslaan september
Bewonersbrief Voorhoflaan december
Bewonersbrief vertraging project
Presentatieposter A0 plus liggend
Presentatieposter A0 staand
Presentatieposter A1 liggend
Presentatieposter referentiebeelden A1 liggend
Deze website is bijgewerkt op 20 juni 2025.