Voorhoflaan, Heinsiuslaan en Gallaslaan
De Heinsiuslaan, Gallaslaan en Voorhoflaan willen we herinrichten. Deze straten worden 30 km. De inrichting van de weg en verkeersmaatregelen moet hierbij passen. Bij de Voorhoflaan komt daarbij dat door verzakking de hele weg wordt opgehoogd.
Wat is de situatie nu?
De Heinsiuslaan – Gallaslaan en de Voorhoflaan zijn momenteel 50 km/u straten. Vanwege het hard rijdende verkeer en de inrichting van de straat ontstaan verkeersonveilige situaties. Ook is er sluipverkeer wat de route Engelendaal – Persant Snoepweg vermijdt. Om te zorgen voor een veilige en leefbare omgeving is in mei 2025 een nieuwe wegencategorisering vastgesteld. Dit betekent dat er voor elke weg gekeken is welk doel de weg heeft en welke snelheid daarbij past. Een weg is er bijvoorbeeld om naar een woonerf te rijden of juist voor doorgaand verkeer. Een combinatie kan ook.
De Voorhoflaan is sinds de aanleg van de wijk in 1978 behoorlijk verzakt. Om woningen, schuren en gebouwen weer beter bereikbaar en toegankelijker te maken, hogen we een groot deel van de wijk op. De ophoging voeren we samen met de herinrichting van de 30 km uit. Zo kost het minder tijd en geld en heeft u minder overlast.
Wat willen we bereiken bij de Heinsiuslaan en Gallaslaan?
We willen:
• de veiligheid voor fietsers en voetgangers versterken;
• minder (sluip)autoverkeer door de straat;
• dat auto’s langzamer gaan rijden
• een nog fijnere leefomgeving.
En wat willen we bereiken bij de Voorhoflaan?
- de veiligheid voor fietsers en voetgangers versterken;
- dat auto’s langzamer rijden;
- minder (sluip)autoverkeer door de straat;
- de weg zo inrichten dat deze aansluit bij woningen, schuren en gebouwen;
- een nog fijnere leefomgeving.
Wat gaan we hiervoor doen?
De Heinsiuslaan – Gallaslaan (deel Engelendaal -Heinsiuslaan) en de Voorhoflaan worden een 30 km weg. Dit doen we door verschillende snelheidsremmende maatregelen aan te brengen. U moet hierbij denken aan:
- versmallingen, waar maar één auto tegelijk doorheen kan;
- zebra op een plateau, zodat de oversteekplaats voor voetgangers goed zichtbaar is;
- drempels;
- een duidelijke overgang van 50 naar 30 km per uur.
Welk verkeer rijdt hier?
Om inzicht te krijgen in welk verkeer hier rijdt is in oktober 2025 een kentekenonderzoek uitgevoerd. De resultaten van dit kentekenonderzoek komen naar verwachting in december. Bewoners krijgen hierover een brief. Ook komt het rapport met brief op de website. Door dit onderzoek weten we hoeveel (sluip)verkeer er rijdt. Minder sluipverkeer helpt voor de veiligheid en leefbaarheid. Het is belangrijk dat het verkeer wat er rijdt zich houdt aan de maximale snelheid. De gemeente dacht eerder aan een knip om sluipverkeer tegen te gaan. Bij een knip kunnen auto’s niet meer doorrijden. De gemeente wil nu eerst bekijken of met het verlagen van de snelheid naar 30 km en het nemen van snelheidsremmende maatregelen de veiligheid toeneemt en het sluipverkeer afneemt. In deze bewonersbrief (juni 2025) onderaan deze pagina staat meer uitleg over deze aanpak.
Hoe is de participatie tot nu toe?
Voor de herinrichting van de Voorhoflaan waren er in 2022 en 2023 twee informatiebijeenkomsten wat zorgde voor definitief ontwerp voor de inrichting van een 50 km weg. Dit definitief ontwerp werd enthousiast ontvangen. Voor de 30 km weg kan de gemeente dit ontwerp nog goed gebruiken.
Op 4 november 2025 was er weer een informatieavond voor bewoners. Hier presenteerden we de schetsontwerpen van de 30km verkeersmaatregelen. Bewoners konden vragen stellen en reageren op (varianten van) het schetsontwerp. Zowel op papier op de avond als op de e-mail tot 11 november. Alle vragen, suggesties en zorgen bestuderen we nu en krijgen erna een reactie van de gemeente. We leggen uit of de suggestie wel of niet gebruikt kan worden in de verdere uitwerking van het ontwerp. Alle vragen en antwoorden komen ook hier op de website. Bekijk hieronder de schetsontwerpen en de presentatie van 4 november.
Hoe gaan we verder?
- Het projectteam werkt het schetsontwerp na akkoord binnen de gemeente uit naar een voorlopig ontwerp en een definitief ontwerp.
- Voor zowel de Heinsiuslaan-Gallaslaan als de Voorhoflaan kunnen bewoners ook het voorlopig en definitief ontwerp bekijken. En weer een reactie geven. Bewoners worden voor deze avond uitgenodigd met een brief.
Wat is de planning?
In de onderstaande tabel is de verwachte planning voor de Heinsiuslaan- Gallaslaan en de Voorhoflaan opgenomen. Uiteraard kan de planning wijzigen door omstandigheden. De gemeente heeft de ambitie om deze planning te halen. Zodra er data bekend zijn werken we de planning bij.
| Omschrijving activiteit | Heinsiuslaan – Gallaslaan GOW30 | Voorhoflaan ophogingen + GOW30 |
| College – vastelling maatregelen | December 2025 | December 2025 |
| Bewonersavond voorlopig ontwerp | Tussen februari maart 2026 | April-juni 2026 |
| Bewonersavond definitief ontwerp | April-juni 2026 | Juli-september 2026 |
| College – vaststelling definitief ontwerp | Juni 2026 | Oktober-december 2026 |
| Voorbereidingen en aanbestedingen | April-september 2026 | Juli- september 2026 - maart 2027 |
| Start realisatie | Oktober- december 2026 | April-juni 2027 |
| Verwachte uitvoeringsduur | 4-6 maanden | 12-14 maanden |
Documenten
Presentatie bewonersavond 4 november 2025
Ontwerp Heinsiuslaan, Gallaslaan GOW 30
Ontwerp Voorhoflaan GOW 30
Bewonersbrief Heinsiuslaan juni 2025
Bewonersbrief Voorhoflaan en Heinsiuslaan december 2024
Bewonersbrief Voorhoflaan september
Bewonersbrief knip Heinsiuslaan september
Bewonersbrief Voorhoflaan december
Bewonersbrief vertraging project
Presentatieposter A0 plus liggend
Presentatieposter A0 staand
Presentatieposter A1 liggend
Presentatieposter referentiebeelden A1 liggend
Vragen
Meer informatie vindt u in het mobiliteitsplan: www.leiderdorp.nl/mobiliteitsplan en Wegencategorisering 30 km per uur op bijna alle Leiderdorpse wegen de toekomst - Gemeente Leiderdorp. Heeft u vragen over deze straten? Neem dan contact op met projectleider David van Zanten, via het contactformulier, onder vermelding van Voorhoflaan – of Heinsius-/Gallaslaan.
Deze website is bijgewerkt op 21 november 2025.