Beleid

Leiderdorp heeft haar beleid voor verkeer en vervoer vastgelegd in de mobiliteitsvisie Bereikbaar en Op Weg. De gemeenteraad heeft deze visie voor 2020-2030 in januari 2020 vastgesteld. Lees meer over deze visie.

De nieuwe mobiliteitsvisie vervangt het Integraal Verkeers- en Vervoerplan (IVVP) (gemeenteraad 13 juli 2009) en het Uitvoeringsplan IVVP (gemeenteraad 10 september 2012)

Parkeeronderzoek 2024

In oktober 2024 heeft de gemeente in geheel Leiderdorp een parkeerdrukmeting laten uitvoeren. Deze meting wordt om de paar jaar gedaan om inzicht te krijgen in mogelijke parkeeroverlast en als input voor ruimtelijke ontwikkelingen. Ook helpt het met het evalueren van het bestaande parkeerbeleid.
Parkeeronderzoek Leiderdorp (23 oktober 2024)
Parkeerdrukmeting (oktober 2024)

Parkeeronderzoek 2019

Rapportage Parkeeronderzoek
Visualisaties totaal
Parkeerdrukkaarten
Parkeerbezetting buurten
Parkeercapaciteit buurten

Beleidsdocumenten

Parkeerbeleidsplan 2012, vastgesteld door gemeenteraad op 2 april 2012
Addendum Parkeerbeleidsplan, vastgesteld door gemeenteraad op 7 maart 2016
Overzicht aanvulling Parkeerbeleidsplan 2012
Fietsnota 2014-2020, vastgesteld door gemeenteraad op 9 december 2014
Visie op de laadinfrastructuur vastgesteld door gemeenteraad op 7 juni 2021
Beleidsregels openbare oplaadpalen in de publieke ruimte gemeente Leiderdorp 2022, vastgesteld door college op 14 december 2021
Actieplan geluid gemeente Leiderdorp 2024-2028
Nota Parkeernormen 2025, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 mei 2025

Verkeerstellingen

Leiderdorp voert eens in de twee jaar verkeerstellingen uit op de belangrijkste wegen in de gemeente. Om de uitkomsten van andere jaren te kunnen vergelijken, wordt steeds rond dezelfde periode gemeten: eind oktober/begin november. Deze periode is het meest maatgevend.
Gedurende twee weken liggen er zogeheten telslangen op de weg die alle passerende voertuigen registreren. Ook de rijrichting van het voertuig, de gewichtsklasse (licht, middelzwaar of zwaar) en de snelheid van het voertuig worden geregistreerd. De verkeerstellingen zijn een momentopname. De cijfers kunnen dus enigszins afwijken van het jaarlijkse gemiddelde.

In 2020 zijn er geen verkeerstellingen uitgevoerd vanwege de coronapandemie. Hierdoor ontbreekt er voor dat jaar meetinformatie. Wel zijn de resultaten voor de verkeerstellingen uit 2022 en 2024 beschikbaar. Eventuele verschillen in het aantal gemeten motorvoertuigen tussen deze jaren kunnen worden verklaard doordat het verkeer eind 2022 nog niet volledig was genormaliseerd na de coronaperiode. 

Kaart intensiteit Leiderdorp 2022-2024
Rapportage 2018
Intensiteiten 2018
Locaties 2018
Intensiteiten 2014, 2016 en 2018
Rapportage vergelijking 2014, 2016 en 2018

Pagina laatst gewijzigd op 18 november 2025.